על הקשר שבין ראיה טובה ובין בטיחות בדרכים אין צורך להכביר מילים, וברור שכולנו היינו רוצים לדעת שברכב שבא ממול יש נהג שרואה טובה. אכן, התקנות מציינות במפורש את חדות הראיה הנדרשת, שעבור רכבים פרטיים עומדת על 6/12 ומעלה בעין אחת לפחות, ואילו ברכבים ציבוריים ומסחריים בשתי העיניים. כמו כן, אסור שהנהג יסבול מכפל ראיה.
כאמור, לפני 5 שנים יצאה תקנה שחייבה כל נהג מגיל 40 ומעלה בבדיקת אופטומטריסט על מנת לחדש את רישיון הנהיגה. זאת לאור דעיכת הראיה באופן טבעי לאורך השנים, ועקב סקרים שמצאו שעל כבישי ישראל יש נהגים רבים בעלי בעיות ראיה בלתי מאובחנות. ואולם, ככל הנראה עקב תלונות מצד הציבור ועומס על המערכת, הוחלט במשרד התחבורה לבטל את התקנה החדשה. המשמעות היא שמי שמחויב לפי גילו לעבור את בדיקות הראיה הוא רק "נהג מבוגר". הכוונה היא לנהגים מעל גיל 70 או מעל גיל 60 אם הם נוהגים ברכבים מסחריים או ציבוריים. אגב, מדובר בבדיקה רפואית הכוללת יותר מראיה בלבד, ומערבת גם את רופא המשפחה.
לאחר שמקבלים את הטופס ממשרד הרישוי ניגשים עימו לאופטומטריסט ועוברים את הבדיקה. במידה שאין בעיות ראיה מיוחדות שולחים את הטופס למשרד הרישוי בדואר או דרך אתר האינטרנט של המשרד. אם יש בעיית ראיה, יופנה הנהג לבדיקה נוספת אצל רופא עיניים או יחויב בהגשת מסמכים אחרים, ובמידה שהבדיקות הנוספות העלו כי אינו כשיר לנהיגה – לא יוכל לנהוג יותר.
את בדיקת הראיה לרישיון מבצעים אצל אופטומטריסט מוסמך עם מכשיר ייעודי, שאליו מסתכלים ומזהים שורות של מספרים גדולים וקטנים בכל עין בנפרד ובשתיהן יחדיו. עוד מבוצעת בדיקה הכוללת זיהוי מיקום של אורות נדלקים, ובסל הכל ההליך נגמר תוך דקות ספורות. אגב, למי שמרכיב משקפיים חשוב כמובן להביא את משקפי המרחק שלו (או את עדשות המגע), שכן הבדיקה תבוצע גם עימן. יש לציין כי הבדיקה אינה כואבת ושעלותה נמוכה למדי, ועומדת על כארבעים שקלים בממוצע.