על מנת לקבל מידע בנושא שוחחנו עם יוסי גולד, מטפל ומורה בשיטת "מוח אחד" מזה 27 שנים, העובד בכל רחבי הארץ ובעיקר באזור ירושלים. יוסי גולד גם מנהל את פורום רפואה משלימה בפורטל ועונה בו על שאלות הגולשים.
גידול ילדים הינו אתגר משמעותי וחשוב יותר מכל דבר אחר, על כל הטוב וכל האתגרים שבו. בשיטת מוח אחד אנו רוצים לפעול ממקום של בחירה ורוגע על מנת שהמוח הקדמי יעבוד, הן אצל כל הורה והן בזוגיות, מה שיאפשר לילד עצמו לפעול דרך המוח הקדמי ולקבל את הכלים להתמודדות מול החיים (הגדילה, ההתבגרות, החברה, הלימודים, המבחנים וכו'.) בתהליך גידול ילדים אנו כהורים הרבה פעמים נכנסים לדפוסי ההתנהגות שספגנו בבית, וזה משפיע על הלחץ העצבנות. למעשה, את דפוסי האמונה שלנו על עצמנו אנו מעבירים דרך התנהגות במודע ובתת מודע לילדינו.
חשבו רגע על הילד הצעיר שהולך כל יום לבית הספר, ויום יום שעה שעה דקה דקה הוא מתמודד מול חוסר היכולת שלו, בראש ובראשונה מול הקריאה וכן עם מיומנויות נוספות. ברגע שעולה קושי בקריאה הוא נמצא במערכת ההישרדות ונלחם להסתיר את הקושי, את ה"דפקט" שלו. מלחמה זו מתחוללת בכל רגע וכל דקה בבית הספר ואחריו. מנדנדים לו, דורשים ממנו אבל הוא לא מצליח לעבור את החומה, את הקושי שמלווה אותו לכל חייו. כל הזמן המחשבה שעוברת במוח היא "אני דפוק", "אני דיסלקטי", "אני אף פעם לא...". הדרישות רק הולכות וגדלות והתסכול של הילד הרך עולה עד שהוא עלול להכריע את חייו.
המוח הוא איבר הלמידה שלנו. על מנת שנוכל ללמוד יש להכין את המוח ללמידה. תהליך הלמידה מתבצע במוח ומהמוח הקדמי ובשילוב של שתי האונות (המעבר הרציף בן אונה ימנית לשמאלית הלוך וחזור). כאשר המוח מוכן ללמידה תהיה פעולה רציפה של המוח הקדמי, כך נוכל בקלות ללמוד, לזכור, להתנהג כיאות, להצליח במבחנים, להצליח בחברה ועם כל מה שסובב אותנו.
בואו נצא רגע למסע אל תוככי המוח: כשהאדם לומד בצורה מוחית נכונה אנו רואים את תאי העצב של המוח הקדמי פועלים היטב, מעבירים מידע וקולטים בזיכרון את הדברים. אבל, מה קורה כשיש עומס, לחצים, מתח בזוגיות של ההורים (חוסר ביטחון בצרכים הבסיסיים), דרישות של בית הספר, אמירות שליליות ו- "דעות", סטיגמות וכדומה? במצבים אלו המוח הקדמי חדל מלעבוד וכל יכולות המוח מופנות אל ההישרדות, אל מצבים בהם המוח האחורי עם הורמוני ההישרדות פועל, ואין שום יכולת ללמוד ולהצליח חוץ מלפוצץ את הכיתה, להינעל, לקפוא, ומה יהא על הלימודים?
בשיטת מוח אחד נפעל קודם כל לשחרר את החסימות הרגשיות והפיזיות בעזרת תהליך עבודה לשחרור מתח אצל הילד, בכדי לתת ביטוי למוח הקדמי, המוח הלומד.
טוב כמובן גם לעודד את הסביבה (הורים, מורים וכו') לצאת מהדפוסים שלהם ולאפשר לילד להרגיש ביטחון בתהליך החיים והלימודים, ולשבור מערכות אמונות שהם משרישים בו. אמונה של ההורה/ המורה בילד יתנו לו כלים טובים להצליח. שידור של דאגה, חרדה ותסכול זה מה שיעבור לילד.
בעזרת תרגילים פשוטים נלמד את המוח לעבוד יותר נכון ויותר טוב לעבר ההצלחה. התרגילים הם אישיים לכל ילד לפי החסימה שלו, אבל יש כמה תרגילים אוניברסליים כגון הליכה בהצלבה או ציור צורת האין סוף באוויר או על דף, על מנת שהמוח ילמד פעולה נכונה.
בהחלט. בתהליך שצוין קודם, דרך שחרור מתח, שינוי דפוסים של ההורים, המורים והסביבה, ותרגול של התרגילים שנועדו להקל ולאפשר עבודה נכונה של המוח, יש הצלחה רבה ומהירה. (דרך אגב, כל התהליך הזה זול יותר מאשר אבחון...).
מה קורה למוח בזמן מבחנים? כשאנו לומדים כל חומר וחוזרים עליו למבחן הוא נשמר במוח הקדמי. זה מקום הזיכרון של הלימודים. הכל טוב ויפה, אבל, כשאנו מגיעים לרגע המבחן הלחץ והמתח מנתקים את המוח הקדמי ומפעילים את המוח השורד, שם כמובן אין את החומר. כעת המוח יחפש את "הקובץ" הנדרש ולא יצליח להגיע אליו, אז הכל או הרוב חסום ושום דבר לא הולך. ברגע שהמבחן הסתיים, אחרי שמסרנו את המבחן לבוחן, או בשפה בוטה "האיום הוסר", שוב חוזר המוח הקדמי לעבוד והתשובות חוזרות ועולות. (למעשה, רק בצבא הלימוד נעשה דרך המוח האחורי, כלומר "לתרגל דרך הרגליים", שכן בזמן מלחמה המצב הוא מצב הישרדותי).
הנושא של הרגלי ניקיון אצל ילדים הוא נושא רגשי בעיקרו, ומעטים מאוד המקרים בהם הבעיה היא רק פיזית או הורמונלית. בכל מקרה, טיפול בשיטת מוח אחד מביא לתוצאות מהירות, הן של שחרור מתח על המקרה של ההרטבה, והן בתיקון המצב והדימוי העצמי שקשורים לזה.
בעיות התפתחותיות שונות דורשות התערבות ועבודה בכדי שהמוח יעבוד יותר טוב ויותר מסונכרן, בלי מתח. בגמגום למשל, רואים שבזמן מתח וחרדה הגמגום מתחזק קשות עד מצב בו קשה להוציא את המילים, עד שהאדם מוותר בכלל על הדיבור. בניסיוני הרב בטיפול בגמגום ראיתי שברגע שהמתח משתחרר הדיבור זורם בקלות ולא מהווה מכשול לממש את הרצונות בחיים. בכל בעיות ההתפתחות כגון זחילה, הליכה, מוטוריקה עדינה, שינה בלילה, הפרעות אכילה ועוד - ניתן דרך שחרור מתח להגיע למקום טוב ונכון מבלי להיכנס ללחץ ולאבחונים מיותרים.
דפוסי התנהגות בכלל, וכעס ואלימות בפרט, נובעים מאיזשהו תסכול פנימי עמוק ביחד עם דפוס התנהגות שגורם לכעס לצאת ולפרוץ. יש ילדים שזהו חלק משמעותי בחיי היום יום במשפחה ובמוסד החינוכי שלהם, ולפעמים זה מגיע למקום קשה. בדפוסים אלו אנו רואים תהליך ישיר: קורה משהו שבגללו הילד מרגיש תסכול (אולי אפילו משהו קטן מאד עד בלתי נראה בעינינו), והוא מפעיל אצל הילד את המוח האחורי עם דפוסי ההתנהגות שלו. כעת הילד פועל על פי דפוסי ההתנהגות (כעס, אלימות, הסתגרות, בריחה וכו'), והסביבה מגיבה אליו בהתאם (צעקות, אלימות, עונשים). כעבור זמן חוזר המוח הקדמי לעבוד ואנו מבקשים סליחה, מבטיחים שלא נעשה זאת אף פעם, לפעמים אפילו בצורת חוזה. ושוב, ברגע הבא בו המוח האחורי יידלק, מה שהיה הוא שיהיה. בשיטת מוח אחד אנו רוצים ויכולים לשבור את המעגל הזה בקלות ובשמחה.
בתפיסה של מוח אחד כל קושי ובכל אתגר אפשר להתקדם ולתקן. גם אם יש קושי פיזי-מוחי מהותי תמיד אפשר לקדם, להתמודד יותר בקלות ולתת לגוף להגיע לשחרור המתח המתאים, לצמוח ולבנות את עצמו.
לסיכום, כל מה שנרצה הוא לחוות טוב, נועם, שלווה והצלחה בחיים שלנו ושל ילדינו. לראות את הילד הולך אל האש, אל המלחמה והתסכול מדי יום זה קשה, בלתי אפשרי לראות את ילדינו בסבלם. קשה לראות את הילד הסובל ולחשוב איך תהליך כזה ישפיע על מהלך חייו במיוחד אם אנו עברנו מסלול דומה.
לאור ניסיוני רב השנים אני יודע שאפשר לעבוד עם הילד כדי להגיע למקום שמח, בוטח, מצליח ורווה נחת מהיומיום, ובד בבד לראות את הוריו שמחים ושלמים עם התפתחות הילד וצמיחתו. אז שווה להעז, לקפוץ למים ולצלוח את המשוכות.
יוסי גולד הוא מטפל ומורה בשיטת "מוח אחד" מזה 27 שנים, העובד בכל רחבי הארץ ובעיקר באזור ירושלים. שאלות בנושאי הכתבה ובנושאים נוספים ניתן להפנות אל יוסי גולד דרך פורום רפואה משלימה.
לאתר האישי של יוסי גולד לחצו כאן.
לעוד עדכונים שוטפים בתחום מאת יוסי גולד, היכנסו לעמוד הפייסבוק.