כולנו כבר מכירים את שירותי הרפואה מרחוק, אשר נעשים דרך רשת האינטרנט – למשל פורומים, צ'טים עם רופאים, שיחות טלפון של הקופות ועוד. תחום זה ממשיך בכל עת להתפתח ולהביא עימו שירות ונוחות טובים יותר, ופחות בירוקרטיה שהמטופלים צריכים להתמודד מולה – וכל זאת מבלי לפגום באיכות ובמקצועיות הרפואית. במרכז הרפואי כרמל שואפים בכל עת לעמוד בראש החזית הטכנולוגית ושיפור השירות לציבור המטופלים, וכך גם בתחום שירותי הרפואה מרחוק. לאחרונה החל בית החולים להפעיל שירות חדש שנקרא "שריות טרום ניתוח אונליין". המשמעות היא שהמרדים נמצא בבית החולים ולמעשה מבצע בדיקה ואבחון של המועמד לניתוח שאינו נמצא פיזית לידו, אלא יושב בבית או בעבודה. כל זאת עם טכנולוגיה של טלה רפואה באמצעות הטלפון הנייד.
ד"ר שרון אלרעי היא מובילת השירות החדשני במרכז הרפואי כרמל. לדבריה כבר היום מציעה קופת חולים כללית שירותים של רופאי עור ורופאי ילדים אונליין, אבל כאן מדובר בחידוש פורץ דרך של מרפאת בית חולים עם בדיקת רופא מרחוק. למעשה הכרמל הוא הראשון מבין בתי החולים בישראל שמציע בדיקת טרום ניתוח אונליין, ולשם הולך העתיד.
אחת המטופלות הראשונות שהתנסו בשירות זה היא כוכבה בן שלמה, בת 24 המתגוררת בנהריה. כוכבה עומדת בפני ניתוח גינקולוגי במרכז הרפואי, ולדבריה היא הופתעה מאוד לטובה. התהליך כולו נמשך בערך עשר דקות, ממש כמו שיחת וידיאו רגילה שעושים עם חברים בפייסבוק. היא ראתה את הרופא ושאלה אותו כל שאלה שעלת על דעתה, הוא ביצע בדיקות, השיב בסבלנות, והכל הסתיים תוך דקות ספורות. השירות חסך לה יום עבודה שלם, טרטורים ונסיעות, ובעיניה מדובר בשירות מדהים.
ההתחברות לשירות התבצעה בקלות כאשר לנייד של כוכבה נשלחה הודעת SMS עם קישור להורדה. לאחר מכן, באמצעות צ'ט וידיאו היא נבדקה על ידי מרדים של הכרמל, ד"ר מרק בלאגולה. ד"ר בלאגולה סיפר שבבדיקת אונליין הוא בודק ושואל בדיוק את אותם דברים שבבדיקה הפיזית, למשל רגישות לתרופות, ניתוחים שנעשו בעבר, בדיקת קנה הנשימה עם המצלמה, ואפילו אפשר לראות בדיקות א.ק.ג עדכניות. כל זאת ועוד מתועד אל תוך התיק הרפואי של המטופלת כמו בכל ביקור, כאילו היא נמצאת ממש עם הרופא המרדים.
המטרה של השירות החדש היא כמובן לספק חוויית שירות משודרגת למטופלים, ועל הדרך גם לייעל משמעותית את עבודת מרפאת טרום הרדמה. שירות זה מתאים למטופלים שנמצאו מתאימים לכך במיון ראשוני שמבצע מרדים בכיר, בהתאם לתיק הרפואי ומחלות רקע. מנהל מחלקת ההרדמה, ד"ר זאב גולדיק, אומר שלפי נתונים אלו מחליט המרדים הבכיר אם ניתן לבצע בדיקה אונליין, אם צריך בדיקה רגילה במרפאה, או שניתן להיבדק בבוקר הניתוח בלי בדיקה מקדימה. הוא מוסיף כי השירות אמנם לא מתאים לכולם, אבל יש רבים שיכולים ליהנות ממנו, ובכל מקרה הבחירה נתונה בידי המטופל.
במרפאת הרדמה טרום ניתוחים של בית החולים כרמל נבדקים מדי שנה כ- 11 אלף מטופלים, ובעתיד הקרוב צפוי המספר לעלות לכ- 14 אלף איש ואישה, עם הפתיחה של חדרי ניתוח חדשים ב- "בית חולים יום".
קרן מרום היא מנהלת השירות וחוויית המטופל במרכז הרפואי. לדבריה השירות החדש הוא קפיצת מדרגה, החוסך למטופל כסף ויום עבודה, מונע שעות המתנה יקרות, ומספק את אותו השירות כמו הגעה פיזית למקום. המשמעות היא יותר מהירות, יותר זמינות וכל זאת בחוויה נוחה ודיגיטלית גם ממקום העבודה או מהבית.
יש לציין כי פרויקט זה נעשה בשיתוף פעולה של המרכז הרפואי כרמל ביחד עם אגף הרפואה המקוונת של קופת חולים כללית, אותו מוביל ליאור וולף. אל ההצלחה שותפים גם יחידת השירות שמנהלת קרן מרום, מחלקת הרדמה וטיפול נמרץ שמנהל ד"ר זאב גולדיק, מחלקת או"ש ומחשוב שמנהל יהודית שוורץ, וצוות מרכז השירות לניתוחים שמנהלת גליה שקד.
ד"ר אבי גולדברג, מנהל בית החולים, סיכם ואמר כי הוא גאה בצוות שהוביל שיתוף פעולה בפרויקט פורץ דרך ושאפתני, ועשה זאת בהצלחה רבה. מדובר בשירות חדש שמצטרף לשירותים וחידושים נוספים בכרמל המיועדים לשפר את חוויית המטופל. לדבריו, הכוונה היא להרחיב את השירות הזה לעוד תחומים במרכז הרפואי כדי להקל על מטופלים ולהנגיש עבורם ועבור הקהילה את המומחים.