כפי שאמרנו, ישנו רצף שאפשר לראות כמעט אצל כל התינוקות ברחבי העולם. התפתחות זו נוגעת להיבטים רבים של תנועה, יציבה, שפה, תפיסה ועוד תחומים שכליים ומוטוריים רבים. קצרה היריעה מלתאר את כל השלבים התקינים של רצף ההתפתחות האוניברסלי, לכן נביא כדוגמא שלב אחד שמתחיל בלידה ונמשך עד גיל חצי שנה לערך, אז התינוק מתחיל לזחול.
בשלב הזה התינוק אמור לדעת לפתוח ולסגור את כפות הידיים באופן מתוכנן, תוך שהוא לומד להעביר חפצים בין הידיים, להחזיק בהם ולהביא אותם לפה. כמו כן, הוא יוכל להישען על מרפקים כדי להרים את גופו בעודו שוכב על הבטן, וגם יוכל לשכב על הצד כדי להתכונן לקראת התהפכות. בשלב מאוחר יותר התינוק יוכל להתהפך מהבטן לגב, דבר הדורש מספר כישורים כגון יכולת לתכנן את ההתהפכות והפרדה בין שתי הרגליים ושתי הידיים. הרצף האוניברסאלי מורה כי לקראת גיל חצי שנה התינוק יוכל להגיב לדיבור המופנה אליו (ובעיקר לשמו) גם אם ללא הבנה של המילים, אלא יותר הבנה של המצב ואופן הדיבור. כמו כן, לקראת גיל חצי שנה יוכל התינוק לתפוס את הרגל עם היד ולקרב אותה לפה, דבר שכבר מרמז על מוכנות לישיבה ולזחילה.
ראשית, חשוב להבין שלא כל תינוק עומד בדיוק ברצף ההתפתחותי שתואר לעיל, ושיש תינוקות שעוברים על שלבים מסוימים מהר או לאט יותר מאחרים. הדבר החשוב הוא לא הזמן שלוקח לכישורים להתפתח אלא עצם המעבר על כל שלב. ישנם מספר גורמים שיכולים להביא לעיכוב בהתפתחות התינוק, בין אם מדובר בעיכוב קל ובין אם בעיכוב משמעותי יותר המחייב אבחון וטיפול. כך למשל, העיכוב יכול להיגרם עקב לידה שהסתבכה, משקל גוף גדול של התינוק, לידה מוקדמת, בעיה במתיחות השרירים, בקע טבורי, בעיות גנטיות כמו תסמונות למיניהן, עין עצלה ועוד.
מטבע הדברים, עיכוב התפתחותי עלול להדאיג מאוד את ההורים. יחד עם זאת, את האבחון יש להשאיר לאנשי המקצוע. קריאה מרובה של חומרים מקצועיים ברשת האינטרנט אינה יכולה בשום פנים ואופן להחליף את התרשמות הרופא, קלינאי התקשורת, הפסיכולוג או הנוירולוג. במילים אחרות, לא כדאי לקפוץ למסקנות חפוזות ולחשוש שהתינוק שלכם אינו מתפתח כראוי. במידה שלדעתכם גיליתם עיכוב כלשהו אצלו מומלץ לפנות לטיפת חלב או לרופא המשפחה על מנת לבצע מספר בדיקות פשוטות, לקבל מידע אמין ובמידת הצורך גם הפנייה לבדיקות המשך.