זיהום אוויר הוא אחד מגורמי התחלואה המובהקים של המאה ה-21. למרות שהתופעה ממש לא התחילה עכשיו, היא מגיעה לשיא שדורש את התערבות הרשויות והמדינות. בנוסף, חשוב להעלות את המודעות לסכנות של זיהום אוויר ולגייס את הציבור לטובת המאבק. החדשות הטובות הן שהתהליך הזה כבר קורה ושאף פעם לא מאוחר להצטרף אליו.
למעשה, אחת הסיבות להצלחה של השכרת רכב בישראל למשל היא ניסיון לצמצם את הזיהום. רבים מגלים כיום שהם יכולים ללכת ברגל ממקום למקום, ורק בנסיבות מיוחדות לשכור רכב על מנת להגיע איתו ליעדים רחוקים. בין לבין, אפשר לתת צ'אנס לתחבורה הציבורית ולהשתמש ברכבות, אוטובוסים ומוניות כדי להוריד את העומס על הכבישים. מלבד החיסכון הכספי העצום שכרוך בוויתור על הוצאות ביטוח, רישוי ואחזקה, האפשרות של השכרת רכב גם ידידותית לסביבה.
מבחינה כימית וביולוגית, זיהום אוויר מוגדר כמצב שבו נוספים לאוויר חומרים שאינם נכללים בהרכב הטבעי שלו. לחילופין, הזיהום נוצר כאשר כמותו של מרכיב שאמור להיכלל בהרכב הטבעי עולה יתרה על המידה. הבעיה מתחילה עם נזקים שנגרמים בגלל תופעות כאלה לחי, לצומח וכמובן גם לגוף האדם.
הגורמים לזיהום אוויר מגיעים מכמה מקורות בולטים. ראשית, ישנו זיהום מעשה ידי אדם שנגרם כתוצאה מתהליכי תיעוש או כאמור תחבורה. לזיהום מעשה ידי אדם יש מאפיינים משותפים והנחת המוצא היא שניתן למנוע אותו. מנגד, מניעת זיהום בתהליכי תיעוש למשל תביא לוויתור על התקדמות טכנולוגית והיא תדרוש קביעה מחדש של סדר עדיפויות.
שנית, זיהום אחר נוצר כתוצאה מתופעות טבע ובהן התפרצויות של הרי געש, שריפות וכן הלאה. לשם השוואה, האדם יוצר זיהום בגלל הפעלת תחנות כוח, מתקני תעשייה ומבני ציבור כמו בתי חולים והסקת בנייני משרדים – בעוד הטבע גורם לזיהום בגלל אבק, גזים ועשן שמקורו בשריפות חורש ועשביה.
הדבר החשוב שצריך לזכור הוא שזיהום אוויר הוא ככל הנראה משהו שנצטרך ללמוד לחיות איתו. לא ידוע על דרך שבה ניתן למנוע לחלוטין את הזיהום, כי חלק מהפעולות שאנו מבצעים כדי לשפר את איכות החיים הן אלו שגורמות לו. כמו תמיד, השאלה היא כיצד שומרים על איזון.
בשביל למנוע את המשך הזיהום צריך להגביר את המודעות של הציבור ולקדם מדיניות בריאות סביבה מניעתית. במקביל, יש לאסור על ייצור תוספים לדלק כפי שכבר נעשה בחלק מהמדינות בעולם וכדאי לעודד חימום על ידי שימוש באנרגיה חשמלית ולא על ידי שריפת דלקים.