על מנת לקבל מידע עדכני בנושא שוחחנו עם ד"ר נביל גרייב, סגן ראש המערך האורתופדי בקריה הרפואית רמב"ם. ד"ר גרייב הוא אורתופד מומחה לכירורגיה אורתופדית, ובפרט לבעיות במפרקי הירך והברך (לרבות שחיקה ונמק), לניתוחים של החלפת מפרק הברך, החלפת מפרק הירך בגישה קדמית (ובכלל זה החלפתם החוזרת וטיפול בשתלים שהזדהמו או נדחו), וכן טראומה אורתופדית (בייחוד שברים במפרק הירך ובברך). ד"ר גרייב גם עורך ניתוחים בהסדר עם חברות הביטוח השונות ובשירותי בריאות מאוחדת ומכבי, שבה משמש הוא גם כיועץ בענייני מפרקים. עוד מעניק ד"ר נביל גרייב טיפולים פרטיים במרפאות אסותא חיפה (לב המפרץ) בשדרות ההסתדרות 55 בחיפה. כאיש אקדמיה ד"ר גרייב גם מרצה הן לפני מתמחים באורתופדיה בפקולטה לרפואה בטכניון בחיפה הן בכינוסים רפואיים-מדעיים מקצועיים בארץ ובחו"ל. הוא גם מרכז את הקורס באורתופדיה בחוג לריפוי בעיסוק המשותף לאוניברסיטת חיפה ולטכניון. ד"ר נביל גרייב אף נטל חלק בכתיבתם של מספר מחקרים קליניים רפואיים בנושאי מומחיותו (בחלקם – כחוקר ראשי), שממצאיהם ראו אור בכתבי עת בולטים ומובילים בישראל ומחוצה לה. ד"ר גרייב הינו חבר בחברה הישראלית למפרקי ירך וברך ובאיגוד הישראלי לאורתופדיה. ד"ר נביל גרייב מנהל את פורום אורתופדיית ברך וירך בפורטל ועונה בו על שאלות הגולשים.
החידוש בניתוחים שבהם נעשה שימוש במערכות רובוטיקה וניווט משול לחידושים שהונהגו בשוק המכוניות כיום. שיטת הניתוח המכנית משולה לשימוש שעשינו בעבר במפות כדי להגיע ממקום למקום. הניתוחים שבהם נעשה שימוש במערכות ניווט משולים לתוכנות הניווט המבוססות על לוויינים שבהן רואים אנו באילו דרכים לנסוע, מתי לפנות ובאיזה כיוון. הניתוחים שבהם נעשה שימוש במערכות רובוטיקה משולים לשלב הבא של פיתוח מכוניות אוטונומיות מתקדמות שבעצם אינן אלא רובוט המסיע אותנו ממקום למקום בהתאם להנחיותינו. כללו של דבר, מערכת הניווט מנחה את המנתח, וזה האחרון מבצע את מלאכת חיתוכה והכנתה של העצם להשתלת המפרק, ואילו מערכת הרובוטיקה שבה נעשה שימוש בניתוח היא שמבצעת מלאכה זו בפועל לאחר השימוש במערכת הניווט.
ניתוח מוצלח שבו מוחלף מפרק הברך מתאפיין במניעת אי-דיוקים שעלולים להשפיע לרעה על תוצאת הניתוח, וכפועל יוצא מכך – על תפקודו ושביעות רצונו של המטופל. לפיכך, כדי להגדיל את שיעור המנותחים שבעי הרצון שחל שיפור רב יותר בתפקודם חשוב להשתיל את המשתלים בצורה מדויקת. זאת, לפי תוכניתו של המנתח, שבה נקבעה זווית החיתוך ועוביו של החלק אשר נחתך. לשם כך נחוצה מערכת הניווט שמכוונת אותנו – או את הרובוט – אל מיקומה המדויק של כל נקודה במרחב ובמשטח המפרקי.
זוהי נקודה חשובה מאוד. אומנם המטרה העיקרית היא כאמור דיוק טוב יותר שיניב שביעות רצון רבה יותר של המנותחים בסוף תהליך השיקום, אך תהליך השיקום על הכאבים הכרוכים בו הינו זהה בכל השיטות. זאת, משום שהן בשיטה המכנית הישנה הן בשיטת הניתוח החדשה (שבה נעשה שימוש במערכות ניווט ורובוטיקה) אין הבדל ניכר ככל שאמורים הדברים בחתך העורי ובחיתוך העצמות.
בהחלט. ישנם מצבים שבהם ניתוח בשיטה הרגילה (המכנית) אינו אפשרי בשל עיוות ניכר בעצמות (כלומר, ציר העצם אינו נמצא בטווח הנורמלי) או בשל הימצאות מתכות בעצמות לאחר ניתוחים קודמים, כמו למשל אחרי ניתוחים לאיחוי שברים או לתיקון עיוותים. היות שמצבים אלו אינם מאפשרים שימוש בכלים המכניים בשיטת הניתוח הרגילה מן ההכרח להשתמש במערכות ניווט או ברובוט לשם ביצוע הניתוח.
כפי שציינתי, השימוש במערכות ניווט וברובוטיקה הוא האופציה היחידה במצבים מסוימים. כלומר, אין בנמצא מצבים שבהם שיטה רגילה הינה אפשרית ושיטה רובוטית אינה אפשרית. לכן אוכל לומר בוודאות כי אין בנמצא אנשים שהרובוט אינו מתאים לטיפול בהם.
כן. לעיתים קרובות אפשר לערוך חלק אחד של הניתוח באמצעות רובוט וחלק אחר בשיטת הניתוח המכנית או באמצעות מערכת ניווט. אפשר למשל להכין את עצם הירך (בחלקו העליון של מפרק הברך) באמצעות מערכת ניווט או מערכת רובוטיקה, ואילו את השוק (בחלקו התחתון של מפרק הברך) – באמצעים מכניים.
נראה כי ניתוחי העתיד להחלפת מפרק הברך ייערכו בשיטת הניתוח באמצעות מערכת הרובוטיקה. זאת, משום שהניתוח באמצעות מערכת הרובוטיקה מאפשר למנתח לנתח לפי שיטתו בצורה מדויקת יותר ולהשיג תוצאות קליניות טובות יותר, כלומר תפקוד טוב יותר, הפחתת הכאבים או אף היעלמותם וטווחי תנועה טובים יותר בברך שנותחה.
ד"ר נביל גרייב הוא מומחה לכירורגיה אורתופדית בדגש על ניתוחי החלפת מפרק ברך וירך וטראומה אורתופדית. שאלות בנושא הכתבה ובתחומים נוספים אפשר להפנות אל ד"ר גרייב באמצעות פורום אורתופדיית ברך וירך.
לעוד עדכונים שוטפים בתחום מאת הד"ר, היכנסו לעמוד הפייסבוק שמטעמו.